perfecte trein naar de luchthaven

Shanghai, Trein naar de luchthaven | Sprinter of Maglev

De eerste etappe, van deze lange vliegreis, is zoals altijd een trein naar de luchthaven. Van huis naar Schiphol is dit niet echt een uitdaging. Maar vijf minuutjes lopen naar het station en daarna een ritje van acht minuten met de NS-sprinter. Ieder uur vier keer een directe verbinding zonder tussenstop. Dus als alles is gepakt vertrekken we. Zonder naar de dienstregeling of de klok te kijken. We zijn ruim op tijd voor de vlucht zodat we nog wat kunnen relaxen op Schiphol. Beetje kijken naar andere reizigers. Nog lekker een uitgebreid hollands lunch nemen met een omelet, bruin volkorenbrood en een koud drankje. Niets geen gehaast maar ontspannen beginnen.

Bij aankomst op het station, op deze regenachtige zondagochtend, blijkt er echter helemaal geen trein te komen. We moeten met een bus, die ieder half uur rijdt van Station Lelylaan naar Station Sloterdijk. Dat is eigenlijk de verkeerde kant op. Daar moeten we overstappen op een bus naar Schiphol, vol met andere natgeregende passagiers met veel koffers en ondertussen een slecht humeur. Alles bij elkaar een reis van bijna een uur. Als dit de voorbode is van onze treinreis dan kan het nog een lange vervelende reis worden. Is dit wat treinreizen is, vertraging en staan tijdens het rijden. Of is dit alleen maar een teken over de staat van de Nederlandse Spoorwegen of misschien zelfs van het huidige Nederland.

Op Schiphol zijn er de normale rijen. Koffers inleveren, beveiliging en uiteindelijk de paspoortcontrole. Alles duurt lang en de lunch wordt uiteindelijk een snel broodje uit een stalletje. Met dank aan de NS.

Perfecte trein naar de luchthaven

Tien uur wachten in een vliegtuigstoel met wat onherkenbaar eten in een plastic bakje met een plastic bestek. Daarna is er de tweede trein naar de luchthaven. Want als reiziger zonder reisleider nemen we de trein en niet een taxi. En dit is hier in Shanghai echt een volledig nieuwe en unieke ervaring. Met de “Maglev” naar de stad., een afstand van 30 kilometer in een tijd van 7 minuten. Een schoon station, medewerkers in mooie uniformen welke de weg wijzen en zelfs helpen bij het instappen. Een ruime zitplaats in een halfgevulde airconditioned cabine. De deuren zoemen dicht en de trein vertrekt volledig zwijgend. Geen getril of andere schokken. Op de snelheidsmeter boven de deuren zien we binnen twee minuten een snelheid van 430 km/uur. De auto’s op de snelweg staan gewoon stil. Dat is in Europa nog een droom en hier gewoon de dagelijkse praktijk.

Een zweeftrein, of eigenlijk een vliegtuig welke millimeters boven het spoor hangt en met magnetisme wordt voortbewogen, Het is de enige in de wereld welke commercieel gebruikt wordt voor transport. Verder zijn er wat proefopstellingen maar nergens gewoon iedere dag reizend met een doel en passagiers. Misschien is dit de voorbode van onze reis door China en Rusland, dan gaat het toch nog goed komen deze reis – het is zeker een voorbode van de staat van China, investeren in de toekomst.

De trein naar een luchthaven kan vervelend zijn, vooral voor of na de lange vliegreis. Direct het drukke openbaar vervoer in. Meestal vol, druk en veel mensen met koffers welke zenuwachtig op hun horloge kijken. En vaak ook nog overstappen of een lang stuk lopen met koffers. De taxi lonkt altijd – maar niet in Sjanghai. Wat een geweldige begroeting.

Benen strekken na vluchtreis

Uitstappen midden in de stad, op loopafstand van ons Hotel. Direct de drukte van een miljoenenstad in het begin van de ochtend. Een nog heerlijke temperatuur en na wat oriënteren binnen twintig minuten lopen naar ons leuke hotel (seagull on the bund). Geweldig uitzicht over de rivier. Langs de rivier een brede boulevard, vol met wandelende chinezen.

Vliegen is vooral lang stil zitten. Straks in de trein kunnen we de benen strekken tijdens het reizen. Nu zijn we stram en dus is er direct een tweede wandeling. We komen na een paar uur slenteren tot de conclusie dat er exact twee soorten chinezen zijn. Een groep welke foto’s maakt en een ander groep die zich laat fotograferen. Iedereen heeft een camera of telefoon en is bezig zijn bezoek aan de rivier voor de eeuwigheid digitaal vast te leggen. En een speciaal sub soort hierin zijn de foto’s van bruidsparen – minimaal 20 stelletjes zien we in een uur, in vol ornaat, met fotograaf, belichtingsmedewerker en visagisten zoeken ze de mooiste plekjes. Met wat bewolking is er een mooie lucht voor de perfecte foto.


Geplaatst

in

door

Tags: