Namibië, Twijfelfontijn | Graffiti op de rots

Is het kunst of graffiti op de rots midden op deze rotswand halverwege een berg. We staan bij de wereldbekende ‘White Lady’. Een rotsschildering welke op de Unesco lijst staat. Op de muur staan verschillende tekeningen. Krijgers, beesten maar de belangrijkste is een bijna niet zichtbare witte tekening. Volgens de ontdekker uit 1913 gaat het om een afbeelding van een witte vrouw. Wat zeer uitzonderlijk zou zijn. De rotsschilderingen zijn overal afbeeldingen van mannen. De sjamanen van de stam, welke opgezweept door muziek en kruiden in trans dansen. Zover in hun rituelen dat er bloed uit hun neus stroomde. In de tekeningen is de mannelijkheid te zien.

Deze tekeningen zijn zichtbaar onder een overhangende rots. Afgezet met een hek zodat niemand erbij kan komen en het kan beschadigen. Het is zelfs een beschermde graffiti op deze rots. Terwijl het alleen bereikbaar is met een gids. Vrij lopen in dit het gebied is niet toegestaan. Er zijn totaal meer als veertigduizend getekende rots figuren gedocumenteerde rond deze berg.

Ochtendwandeling de Brandberg op

Een wandeling, of voor velen meer een survival tocht, van twee en een halve kilometer leidt naar de rots. Minimaal een uur lopen over een geiten pad. Beginnend in een prachtig dal onderaan de Brandberg. De hoogste berg van Namibië. De tocht gaat deels door de drooggevallen, zanderige rivier. Maar ook over kiezel. Of klimmen over rotspartijen. Soms bijna op de knieën tegen een stuk rots. Of van steen naar steen springen in de rivier. Het klimt omhoog. Vrijwel geen wind in het dal tussen de bergen. Zweten en hard werken.

Het is nu een geweldige mooie tocht, alles staat in de bloei. Normaal is het meer uitgedroogd. Het riviertje zit vol met miljoenen kikkervisjes. Maar dat is dan ook wel het grootste dier wat we zien. Er zouden jachtluipaarden voorkomen en dus ook antilopen maar die zitten allemaal veel hoger tussen de bergen. Wij klimmen en struikelen achter onze gids aan, zij loopt rustig, zwijgend voor ons uit. Een stevige Afrikaanse vrouw in de kleding van een ranger. Een mooie ochtendwandeling.

Verhaal is mooier als de werkelijkheid

En de graffiti op de rots zijn natuurlijk apart, geen spuitbus van vandalen. Geschilderd op rotsen, in de openlucht. En bewaard gebleven op plekken waar ze beschermd waren tegen de zon en de wind. De oudste vijfduizend jaar maar de meeste rond de duizend jaar oud. Stammen die rondtrekken en tekens op de wand schilderen. Voor andere stammen of voor zichzelf, niemand die echt weet waarvoor ze waren. Nu worden ze deels uitgelegd als richtingsborden naar plekken met water. Een soort ANWB borden. Maar ook uitleg over de dieren en verering van de sjamanen. Wij kijken ernaar. Gissen, net als alle deskundigen, naar de reden. En beseffen vooral dat het primitieve vormen van creativiteit of informatie overdracht is. Het zijn altijd dieren en krijgers. Ze moeten een verhaal verteld hebben, wat wij niet meer kunnen begrijpen.

Maar het verhaal over de ‘white lady’ was het ieder geval niet. Ten eerste is de tekening helemaal geen vrouw, dat is duidelijk te zien als je goed kijkt. En witte kleuren werden vaker gebruikt in schildering. Ook zebra’s zijn wit getekend. Het gezicht van de tekening is donker. Een broodje aap verhaal. Maar door het verhaal is deze tekening bekend geworden. Niet omdat deze mooier is als de 40.000 andere of omdat hij anders is. Alleen het verhaal, verzonnen door de ontdekker, maakt dit stuk rots tot een belangrijk onderdeel van het werelderfgoed. En lopen wij twee uur te zweten om het te kunnen zien.

We stappen, na drie en een half uur, verdwaasd in onze auto. Een lange wandeling om wat graffiti in de rots te zien. Daarna hebben we een kort ritje van drie uur naar een schitterende camping. De rit blijft het broeierig, warm en ook dreigend. En vlak voordat we gaan eten barst de regen los. Niet een beetje zacht getrommel maar echte harde regen. Niet een kwartiertje maar eigenlijk zijn er buien, met onweer, gedurende de hele nacht.

Twijfelfontijn, 22 Maart 2022


Geplaatst

in

door

Tags: